Saturday, 6 August 2011

cara2 nak pahala extra~

ASSALAMUALAIKUM


Dalam bulan Ramadhan serba indah dan mulia ini, selain nak kaut pahala jutalemon dengan berzikir,bersedekah,umrah dan sebagainya. Anda juga bolehhhhh.....~

TOLONG BASUH PINGGAN

Haaaa~ kompem lepas sahur or buke pose tuhh kan pelahap. Semua benda nak bedal, comot semua makan. Then, tinggal je meja sepah. Nonono. Apa kata, korang *bukan tunjuk rajin, kutip pinggan mangkuk yang letak kuih tu, then tolong basuh dan kemas meja. *wink licin meja

TOLONG SEDIAKAN SAHUR OR BUKE

Macam mana kalau ada kawan yang penat belajar *fuhhh anak siapa nehh, penat bekerja atau sakit maybe. Apa salahnya kita tolong belikan atau masakkan untuk dia *terbaiklah. Takpun, bagi perempuan yang sedang bercuti ehemehem tu, tak salah tolong yang sedang berpuasa ni kan. Pahala berganda.

TOLONG JALAN KAKI

Kebaikan jalan kaki? Boleh kuruskan kaki sikit. HEHE. Pergi la masjid atau surau jalan kaki kan lebih baik. Setiap langkah itu adalah pahala, yang penting nawaitu ke masjid okay. Tapi, kalau dah jauh sangat masjid tu, tapayah over nak jalan kaki pula eh. Orang lain dah nak witir, awak isyak pun belum lagi. ADUYAII.~

TOLONG BERNIAGA

Huhu~Bukan sahaja memupuk sifat entrepreneurship dalam diri malah, mendapat untung dan pahala kerana sediakan makanan yang halal untuk para pembuka puasa kelak. Al-maklumlah, semua bajet malas masak dan nak buke makanan bazar sahaja.


ayuhyukkk ke bazar kitok

TOLONG ZIARAH

Tapayah tolong la. Buat rela hati la. HEHE. Ziarah la kubur, ziarah la saudara-mara terdekat *yang jauh tunggu raya dan rakan-rakan. Berbuka bersama-sama dan bertarawih juga. WAWAHH. Sweet happy family *nyanyi

TOLONG BAGI MAKAN KUCING

Haaaaa~ Ini satu hal. Dah tahu bela haiwan peliharaan *alolo comeyhh. Ingat haiwan tu pose macam kita ke. Saya punya kucing *bubu, dah macam dia yang pose. Pagi, petang, malam memang tidur je. Nak minta makan baru bangun. Sedih saya tengok dia termenung kat dapur minta ikan. Tuan semua pose. So, saya bagi la kerepek je buat alas perut dia. HEHE. *esoknya dapat ikan besar

TOLONG NASIHAT

Memandangkan bulan mulia ni, so, mana-mana yang ternampak salah silap tuh, boleh la rasanya nak tegur-tegur. Harus tegur dengan hikmah dan bijaksana. Jangan terlampau sudeyyyh. Kalau orang tu marah, ada alasan sikit~ 'Bulan ramadhan tak baik marahmarah, nanti batal pose. Nak ganti nanti malas' HAHA

TOLONG BERMAAF-MAAFAN

Doa Jibril mnjelang Ramadan " Ya Allah, abaiknlah puasa umat Muhammad jika sebelum memasuki bulan Ramadan dia tidak melakukan 3 prkara: tidak memohon maaf kpd Ibu Bapa,tidak bermaafan terlebih dahulu antra suami isteri & tidak bermaafan dengan orang sekitarnya"

Oleh itu, sebaiknya bermaaf-maafan sesama umat Islam supaya segala urusan dalam bulan pose ini berjalan lancar. Bulan puasa kan bulan kita mengukuhkan iman dan takwa kan kan kan kawan-kawan.


hamboihamboi. superheroo betuii >.<


"Di dalam syurga ada pintu yang dinamakan ar-Rayyan. Orang yang berpuasa masuk melaluinya pada hari kiamat. Tidak ada orang yang masuk selain daripada mereka yang berpuasa. Apabila masuk orang yang berpuasa, pintu ini ditutup. Tidak dapat masuk orang lain melalui pintu ini.” (HR Bukhari dan Muslim)


PUASA JANGAN TAK PUASA. PUASA OKEYH. BARU DAPAT CHOKICHOKI. *ganti duit raya. :P

alolo sweetttiuut anak shaye nehh :p

11 comments:

ninie_azriena said...

jom join bloglist ninie :) http://ninieazriena91.blogspot.com/2011/08/ninie-azriena-ajak-join-bloglist-teruja.html

dila bahar said...

nak choki2...

LyaLuna said...

@ninie_azriena : jommm ktee. thx sudi ajkkk :)

@dila bahar : mehmehhh. ade bnyk nehh. pose penuhh tawwww. >.<

cheqwa said...

sedap kan nama rayyan tu :)
yana,header tuh cumel sangat!!!!!nice nice nice ^_^
heee

KimiCnoL said...

tolong makan dapat pahala x? ;)
kimicnol.com??

asnizaziz said...

setakat ni kte puasa penoh,bol dpt choki2 tak?hehe

LyaLuna said...

@cheqwa : shedapp bangatt !! shukee. heehee. really. tenkiu tenkiu *malu* >.<

@kimiCol: wawahhhh dpt phala sidekickk. heehee. mkn juga ibdh dgn niat kerana ALLAH *wink

@asnizaziz : alolo. betuii minat cokicoki nehh. stakat ni eh? so, dpt skerat je. da penuh sume pose, bru bg lg sparuh. oke x?? >.< heheee

sibulatbulat said...

fuyooooo! semua superhero pon ad laa.. mcm xcye jew.. @_@

LyaLuna said...

sibulatbulat : tulaa psai nyee. sume da msuk ISLAM nehhh >.< ahaii

Kancil 8349 said...

segala istilah tolong (ke arah kebaikan) akan mendapat pahala...lakukan dengan ikhlas..

LyaLuna said...

@kancil 8349 : haaa. pandaiii. itu yg cube dsmpaikn. thniah2 *clapclap >.<