Saturday 9 July 2011

sila baiki keadaan


ASSALAMUALAIKUM




Maaf readers semua. Memandangkan ada masalah dalaman yang menimpa saya satu persatu, saya membiarkan diri saya berehat seketika. Sebenarnya tak lama sangat pun saya biarkan blog. Tak berabuk pun lagi. Ditambah pula dengan kesibukan saya  berusaha mengisi masa cuti dengan perkara yang berfaedah dan sebaiknya telah menyekat sikit usaha saya menulis blog.  Saya ada beberapa perkara berbangkit yang saya nak bincangkan dan share tapi, memandangkan mood selalu tak da sebab masalah yang tak lah sebesar mana pun sebenarnya, cuma ada memberi sedikit  impak pada saya.

Entry saya kali ini bukan berkisar masalah dunia mahupun akhirat , bukan mengenai kerenah manusia pelik mahupun mengenai kawan yang curi duit. Saya hanya akan bercerita pendek mengenai apa yang saya dah alami menerusi dimensi mata saya sendiri. Secara GENERALLY, manusia sememangnya berfikiran berbeza-beza dan mempunyai pandangan sendiri dalam menilai sesuatu perkara. Benda yang baik boleh jadi seseorang memikirkannya buruk dan ade pihak lain pula berfikiran sebaliknya pula. Selalunya orang yang melihat apa yang berlaku akan menyalahkan mereka yang menegur kerana teguran selalunya haruslah berhemah dan bijaksana. Namun, pernahkah kita  terfikir, sebenarnya setiap teguran itu hanyalah teguran dan boleh jadi sindiran yang pedas jika memang benar terkena batang hidung sendiri. Saya tak nafikan, terlalu banyak nasihat dan teguran orang lain yang mampu menguris hati saya juga.

Tetapi, kita harus sedar yang setiap sesuatu teguran atau pendapat orang lain haruslah diterima dengan hemah dan bijaksana juga. Malahan, para ulamak sendiri pernah menyatakan, tak salah menegur orang lain yang mungkin tidak sedar kesilapan mereka walaupun diri kita sendiri buruk dan masih belum sempurna kerana apa? Kerana setiap pendapat kita mungkin mampu mengubah perspektif orang lain ke arah kebaikan dan mampu membantu diri sendiri berubah memperbaiki diri juga. Masalahnya, adakah  kita bijak menerima teguran, nasihat, pendapat atau sindiran orang lain yang secara umumnya menegur? Apa yang saya boleh katakan, setiap teguran yang baik haruslah diterima dengan baik. Jika pendapat dan nasihat orang lain di rasakan tak boleh pakai atau tak ada kena mengena dengan kita, jadi mengapa harus terasa dan menyalahkan orang yang melontarkan pandangan itu, yang mungkin memiliki pandangan yang berbeza dari kita ? Mana yang baik di ambil dan dijadikan pengajaran , mana yang buruk dibuang dan jangan sesekali membenci mereka yang sudah usaha menasihati kita, sebaliknya pandangan mereka haruslah dihormati.




Maafkan saya kerana laman sesawang bukan dijadikan diari hidup saya, maafkan saya kerana laman sesawang saya bukan dijadikan tempat saya untuk bergedik dan mencari perhatian murahan, maafkan saya laman sesawang bukan dijadikan tempat untuk saya menjaja pujian dan menarik semua orang untuk menyayangi saya dan maafkan saya kerana terlalu berterus-terang, berdebat dan melontarkan pandagan yang mampu menghiris benak dan menganggu emosi mana-mana pihak.  Boleh jadi diam adalah lebih baik namun, tak salah jika kita melihat sesuatu dan cuba berkongsi pandangan dengan umum mengenai perkara yang sama. Mungkin orang lain mampu melontarkan pandangan yang berbeza dengan kita dan dalam masa yang sama , kita peroleh ilmu yang mampu di manfaatkan.

Saya bukan sementah itu untuk membuang kawan-kawan lain yang baru dikenali mahupun yang dah lama semata-mata kerana seorang dua yang tidak sependapat dengan saya. Nilai seorang kawan sangat tinggi , inikan pula beratus-ratus kenalan yang tiada kena mengena dengan hal yang berkaitan. Saya tak akan membuang laman sesawang saya~ fb, twit, blog etc yang mnjadi tempat saya bertemu teman-teman dan berkongsi pandangan walaupun berbeza. Saya tak akan mudah melatah dan membuang kawan walaupun seberat mana kesalahannya kerana manusia sememangnya mudah melakukan kesalahan tetapi, mereka mampu berubah jika mereka mahukannya. Janganlah bertindak melulu dan membiarkan emosi menguasai minda. Hanya kerana teguran umum yang kita rasakan tak dapat diterima, kita membuang kawan-kawan yang tak ada kena mengena dengan semua itu. Teguran adalah sekadar pandagan orang lain dari perspektif yang mungkin berbeza.

MAAF. Teman rapat saya pesan. Jangan mudah mengungkapkan ucapan maaf kerana mencerminkan diri sendiri yang lemah dan sememangya bersalah namun, saya degil. Saya punyai polisi yang saya pegang sendiri. Maaf tak semestinya bererti kita di pihak yang salah.Maaf kerana saya tidak lagi mahu mengeruhkan keadaan. Saya rela mengungkapkan maaf dahulu walaupun saya mungkin di pihak yang benar. Setiap perbalahan tak akan berlanjutan jika sebelah pihak sanggup menarik diri dan mengungkapkan maaf dahulu. Saya rela menjadi pihak yang mengungkapkan maaf itu dahulu walaupun mungkin dituduh di pihak yang salah atau terlalu berlembut. Macam mana benar pun kita, tapi pihak lawan tetap fikir kita yang salah, no point untuk kita tengakkan kita di pihak yang benar atau salah. Semuanya akan tetap dipandang kita sahaja yang salah. Jadi, saya sememangnya berkeras untuk tidak memanjangkan hal yang sangat remeh ini. Saya menyatakan sejuta kemaafan bagi mereka yang telah terasa dengan saya walaupun saya tak berniat menegur atau melontarkan pandangan mengarut untuk  saja-saja menyakitkan hati orang.  

Saya merelakan perginya seorang kawan dari hidup saya jika itu yang lebih baik walaupun mungkin kehilangan kawan mampu menitiskan air mata kesedihan kerana seperti sedang bermusuhan. Tetapi itu sememangnya adalah terbaik untuk saya mengelakkan kekecewaan mengundang kembali. Dia telah lama terkubur dari memori saya. Saya tidak mengedahkannya bukan kerana dia musuh saya atau saya telah membuang dia. Tapi, saya sedang berusaha untuk move on dan sebenarnya saya telah lama berjaya. Namun, dia kembali memeningkan kepala saya dengan hal remeh ini. Saya rela awak pergi kerana saya yakin sememangnya awak berbeza pandangan dengan saya. Saya punyai hidup saya sendiri yang awak tidak usaha untuk faham.Malahan, semunya selalu dipandang serong oleh awak. Langsung saya tak salahkan awak. Namun, jangan pernah melibatkan orang lain sekali dalam kekeliruan awak tentang saya. Saya sayangkan nilai seorang kawan itu. Tapi, jika awak mahu bawa kawan-kawan awak bersama-sama awak saya tak kisah. Apa yang awak rasakan terbaik untuk awak, awak boleh buat semuanya dan saya tak pernah kisah dan tak akan peduli sudah sejak sekian lama lagi.




~saya mohon drama bersiri bosan saya dengan awak dihentikan kerana tak ada faedah. Semua perkara yang berlaku wajar dilupakan jika hanya akan mengundang kemarahan dan perbalahan. Mana yang baik disimpan elok dan dijadikan pengajaran serta iktibar hidup . Saya mohon pandangan saya juga dihormati walaupun mungkin berbeza dari awak semua.

~Saya berkeras, saya tak mahu panjangkan hal remeh ini. Hal negara kini lagi merisaukan kita berbanding masalah salah faham dan gaduh budak-budak ini. Marilah sama-sama kita fikirkan apa yang terbaik untuk negara kita yang tercinta ini. :)

6 comments:

aleensie said...

yana nape sedih sangat ni? be strong okeh ! :)

LyaLuna said...

i am trying 2 b strong !! :) thx aleen. i am siesly fine. cuma ade slh fhm skit ntra kwn whch skrg yana da cba sttle kn :)iAllah. doakn sume oke tuk yana k

azrizalhussin said...

aja2 fighting yanananana!

LyaLuna said...

oren da jd green plakkk !! thx my nemoooo !! :)

Anonymous said...

advices come when there's people who cares. appreciate your life. susah nak jumpa orang macam ni ;)

LyaLuna said...

:)